2012. július 24., kedd

Ki Azázel?


A gyülekezeti belső levelező listán tette fel ezt a kérdést egy testvér a 3Mózes 16,26 kapcsán:
ki Azázel, akinek a bakot küldték a pusztában?

3Mózes 16:21
Tegye rá Áron mindkét kezét az élõ bak fejére, és vallja meg fölötte Izráel fiainak minden bûnét és minden vétkes hitszegését. Helyezze azokat a bak fejére, azután küldje el egy odarendelt emberrel a pusztába, 
22  hadd vigye magával a bak minden bûnüket egy távol esõ földre. Így küldje el a bakot a pusztába. 
23  Azután menjen be Áron a kijelentés sátrába, és vesse le a gyolcsruhákat, amelyeket magára öltött, amikor bement a szentélybe, és rakja le ott azokat. 
24  Mosakodjék meg vízben, szent helyen, és öltözzék fel a ruháiba, úgy menjen ki, és készítse el a maga égõáldozatát meg a nép égõáldozatát, és végezzen engesztelést magáért és a népért. 
25  A vétekáldozat kövérjét is füstölögtesse el az oltáron. 
26 Aki pedig elvitte az Azázélnak szánt bakot, mossa ki ruháját, mosakodjék meg vízben, azután bemehet a táborba. 

A kérdés nem egyszerű. Vannak akik ebben is Krisztus előképét látják, ámde valószínűleg éppen Isten ellenségéről a Sátánról van szó. Nem bonyolódnék bele abba a kérdésbe, hogy miért kellet Mózes idejében bakot küldeni Azázelnek.

Amire lehet támaszkodni ebben  kérdésben, az nem a kanonizált szövegben (Bibliában) van, hanem az apokrifokban:

Énok 10:4-7 4 És mondta az Úr Rafáelnek: "Kösd meg Azázelt, kezét s lábát, és vesd őt a sötétségbe: vágj egy nyílást a 5 sivatagba, amely Dudáel-ben van, és oda vesd őt. És vessél rá durva, éles köveket, s takard õt be sötétséggel, 6 és lakjék ott örökké, és takard be orcáját, hogy ne láthasson világosságot. 7 És az ítéletnek nagy napján a tűzre lesz vetve.

Énok 10:8 És az egész föld megromlott a munkáikon keresztül, melyeket Azázel tanított: neki tulajdoníts minden bűnt.

Tehát, a zsidó hit úgy tartotta, hogy Azázel a legerőszakosabb bukott angyal, aki vétkezett Noé idejében, Isten ezért őt a sivatagban egy mélységben(tartarus) tartja fogva az ítéletig.
Erről beszél a másik apokrif is:

Jubileumok 5:3-11 3 És az Úr látá a földet, és íme, az romlottá vált, és minden test megrontotta a maga rendjét, és mindazok, akik a földön éltek, sokféle gonosz munkát cselekedtek az õ színe elõtt ... 6 És nagy haragra gyulladt az angyalok iránt, akiket a földre küldött. Megparancsolta, hogy legyenek kivetve méltóságukból. És mondta nekünk [az arkangyaloknak], hogy kössük meg õket a föld mélységeibe, és lám, meg lettek azok kötve oda, és el lettek ott különítve. 7 És utasítás jött az õ színe elõl a gyermekeiket illetően, hogy azok mind kard által pusztuljanak el, és ne legyen helyük többé a mennyek alatt  9 És a kard rájuk lett küldve, hogy egyik a másikat elpusztítsa, amíg mindnyájan elhullanak a kard által, és így lettek eltörölve a föld színéről. 10 És látták ezt a szüleik, akik ezek után meg lettek kötözve a föld mélységeiben mindörökké, a nagy ítélet napjáig, hogy akkor ítélet legyen véghezvíve mindazokon, akik megrontották a maguk utait és cselekedeteit az Úr színe elõtt. 11 És õ kitaszította mindegyiküket a helyeikről, és egyetlen egy nem maradt, akit ne ítélt volna meg a gonoszságáért.

Erre a mélységben megkötözött bukott angyalokra utal az újszövetségi Júdás 1,6. 2Péter. 2,4,
 de még a Jelenések 9, 1-3 is.

Júd. 1:6  Azokat az angyalokat is, akik nem becsülték meg a maguk fejedelemségét, hanem elhagyták saját lakóhelyüket, örökkévaló bilincsekben és sötétségben tartja fogva annak a nagy napnak az ítéletére. 

2Pt. 2:4  Mert az Isten nem kímélte meg a bűnbe esett angyalokat sem, hanem az alvilág sötét mélységébe taszította őket, hogy őrizetben maradjanak az ítéletig. 

Valóban Azázelnek hívják-e a leghatalmasabb bukott angyalt - aki Noé idejében vétkezett? Ez kérdés nyitva marad, habár, ha egészen Mózesig visszamegyünk és Mózes harmadik könyve is említi, itt már lehet valami.

Akárhogy is van, számomra az az elfogadható ha Azázelt, a Sátán analógiájaként fogjuk fel.

Vajon nekünk szükségünk van az apokrifokra, hitelesek ezek?

A pszeudoepigrafa (protestáns szóhasználatban) és az apokrif (katolikus szóhasználatban) írások nem kanonikus írások, sem a zsidó sem a keresztény hagyomány nem ismeri el ezeket Isten szavának. Most nem mennék abba bele, hogy az Ószövetség görög fordításában a Septuagintában az ortodox egyházak, valamint a római katolikusok, jó néhány ószövetségi iratot, az úgynevezett deuterokanonikusokat (protestáns szóhasználatban ezek az apokrifok) az ószövetség könyvei közé sorolnak. Az Énok könyve és  Jubileumok könyve viszont nem tartoznak ide.
Tehát, az apokrifok köre megjelölés eltér a katolikus és a protestáns meghatározásban.

A hitéletünkre nézve nincs is szükségünk ezen iratokra. Hiszem, hogy a kezünkben tartott Biblia a maga kanonikus írásaival tökéletesen elégséges a hit és erkölcs vonatkozásában az életünkre nézve.

Amikor viszont szeretnénk megérteni olyan összefüggéseket, ókori hiedelmeket, tradíciókat, akkor segítségünkre lehetnek az apokrif írások. Annál is inkább, mert az ószövetségi ember tudta, hogy miről van szó. Minket azonban elválaszt egy több évezredes kulturális szakadék, ezért nem tudunk sok mindent, amelyek abban a korban egyértelműek lehettek. Most viszont nem azok, így az sem teljesen világos, hogy ki Azázel.


7 megjegyzés:

  1. Milyen jók is azok a levelezőlisták... [;-<))
    Kicsit kár,hogy "belső" levelezőlista,
    ha egyszer lesz külső,arra szívesen feliratkoznék.

    A teológiával szemben hagyományosan tartózkodó keresztény közösségben nem okozott megütközést maga a kérdés?
    (Ha szabad kérdezni: mit szóltak hozzá a LevListaTársak? )

    Az üdvösséghez elég a János 3:16 igazságának felismerése is, de a Bibliai korok történelmének jobb megértéséhez szükségszerűen kellenek az "apokrif iratok" is.
    Hasznos olvasmányokat is lehet ezek közül találni: ahogy a Postodban is Rámutattál.

    Az Ó, és Újszövetségi korok közötti "intertestamentális" kort is a Makkabeusok könyvei által érthető jobban.

    VálaszTörlés
  2. Azt nem tudom, hogy egyénileg megütköztek-e? - még nem kaptam semmilyen negatív megjegyzést, de nem is írtam olyat, hogy az apokrifok = Biblia. Csupán arról van szó, hogy a zsidó hagyomány megértésénél és némely kérdésnél nem kerülhetőek meg a Szentíráson kívüli iratok.
    No persze a történelmük megismerésében is komoly szerepük van, mint ahogy írtad is, hogy az intertestamentális 400 éves kor megismerését is nagyban segítik, hiszen a Biblia teljesen hallgat erről az időszakról. Jézus kora sem érthető meg jól az inertestamentális kor ismerete nélkül.

    Az már csak hab a tortán, hogy az újszövetségi írók ismerték ezeket a hagyományokat, írásokat, sőt néhol beépítették az írásaikba is (Péter lev, Júdás lev).

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm ezt az írást. Főleg azért, mert az utóbbi időben erősen foglalkoztat, hogy mihez kezdjek az apokrifokkal. Ha egyszer a Biblia írói is ismerték őket, sőt, idéztek belőlük, akkor ez azt jelenti, hogy a bennük lévő ismeret anyag nem lehet túl káros egy kereszténynek

    VálaszTörlés
  4. Jó napot, Josef Lewis vagyok. Egy elismert, törvényes és akkreditált hitelező. Nagyon gyorsan és egyszerűen nyújtunk kölcsönöket, személyi kölcsönöket, autóhiteleket, otthoni hiteleket, diákhiteleket, üzleti kölcsönöket, feltalálói kölcsönöket, adósságkonszolidációt. stb.

    Kapjon engedélyt egy üzleti vagy egyéni hitelre ma, és szerezzen pénzeszközöket ugyanazon a alkalmazási héten. Ezek a személyes kölcsönök jóvá lehet hagyni, függetlenül a hitelezéstől, és sok boldog ügyfelünk van, aki támogatja ezt a követelést. De nemcsak megkapja a szükséges kölcsönöket; akkor a legolcsóbb lesz. Ez a mi ígéretünk: Garantáljuk a legalacsonyabb kamatlábat minden olyan kölcsön esetében, amely ingyenes fedezetet nyújt.

    Törekszünk arra, hogy pozitív tartós benyomást hagyjunk ügyfeleim elvárásainak túllépése során. Célunk, hogy méltósággal és tisztelettel kezeljük, miközben a legmagasabb minőségi szolgáltatást időben biztosítjuk. Nincs szükség társadalombiztosításra, és nem szükséges hitelesítési ellenőrzés, 100% -os garancia. Kérjük, azonnal válaszoljon az alábbi részletek alapján, ha érdekel a kölcsön, és mentes a csalásoktól.

    E-mail: progresiveloan@yahoo.com
    Hívás / szöveg +1 (603) 786-7565 köszönöm


    VálaszTörlés
  5. A teljes írás istentől ihletett.... 2tim 3:16.
    Nevezzük tehát bárminek is, korábbi korok műveit, legyen tartalmuk bárminemű is. nem része a Bibliának, azaz nem Isten szava.

    Érdekes mikor, a fordítási láncolatban visszafelé haladunk, eljutva a Latin vulgatáig, ami a legtöbb ma ismert fordítások egyik fő alapja a héber és görög szövegek mellett, Nincs ott semmiféle személyre utaló megnevezés: Jeromos, a héber azázel jelentését, capro emissario-nak fordítja. 'kecske' ami 'elviszi'
    (3Móz 16:8 [Vulgate])
    mittens super utrumque sortem unam Domino et alteram capro emissario
    (3Móz 16:10 [Vulgate])
    cuius autem in caprum emissarium statuet eum vivum coram Domino ut fundat preces super eo et emittat illum in solitudinem
    (3Móz 16:26 [Vulgate])
    ille vero qui dimiserit caprum emissarium lavabit vestimenta sua et corpus aqua et sic ingredietur in castra

    Ha tovább nézzük, és keresünk még régebbi Bibliát a septuagintában sem szerepel Azázel.
    (3Móz 16:8 [Greek LXX-ByzM#])
    και προσαξει ααρων τον χιμαρον εφ ον επηλθεν επ αυτον ο κληρος τω κυριω και προσοισει περι αμαρτιας
    (3Móz 16:8 [Greek LXX/TR+#])
    και επιθησει ααρων επι τους δυο χιμαρους κληρον ενα τω κυριω και κληρον ενα τω αποπομπαιω
    (3Móz 16:8 [LXX])
    και επιθησει ααρων επι τους δυο χιμαρους κληρον ενα τω κυριω και κληρον ενα τω αποπομπαιω
    (3Móz 16:8 [LXXA])
    καὶ ἐπιθήσει ααρων ἐπὶ τοὺς δύο χιμάρους κλῆρον ἕνα τῷ κυρίῳ καὶ κλῆρον ἕνα τῷ ἀποπομπαίῳ

    Hol szerepel tehát Azázel?
    Mikortól lett személy? mert a héber nyelvben ez áll.
    Azázel עֲזָאזֵל.

    Ez két szó összetétele. A szó első fele עֲזָ (éz) jelentése kecskebak. A második fele אזֵל elmenni. Vagyis Azázel az maga a kecskebak, akit elküldtek.

    Kecske ami elviszi. azaz a bűnbak.

    Ha valakinek elkezdek hinni, hitelt adni, az Isten. :) Mivel a héber nyelvben azázel egyszerűen a kecskét jelenti, valamint az LXX-ben sem találok tulajdonnévre utaló részt, vagy személyre vonatkozót, és Vulgatában sem. Nem is sokat hezitálok Azázel személyén. ...

    Ha még a logikát is hozzáveszem, mert Isten tiltja bármely démonnak való áldozást, ergo nem fog olyat tanácsolni, hogy akkor küldjünk neki... Vagy azt, hogy mindegy melyik jut Neki (Isten) és melyik (azázel) szóval döntsön a sors, legyen játék, vagy véletlen... stb. Valamint a bukottak egy földtől távoli helyen tartaroszban vannak elzárva, akkor azázelt miért a sivatagba ásatta el? stb. sok-sok apró bukfenc.

    Van bibliánk, ne féljünk használni. Nem kell más irat, max arra, hogy az ember ismerje a régi korok meséit, vagy világát... De, azok közel se ihletett írások.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gábor, ez is egy megközelítés, habár a dolgok teológiai kérdését nem veszi el. A kecskét minek előzni a pusztába a semmibe, senkinek?

      Törlés
    2. A kecske azt jelenti,jelképezi, hogy a néptől, eltávoli5va a bűn.
      Érdekes párhuzamot látok, azon esenyémny köz mikor jézuselvisz a világ bűneit.

      A héber kultúrában, vallásban, nem szemléltethető egy ártatlanáldozattal. Ezért szükséges, a két bak.
      Az egyik, mint ártatlan a bűnök elfedezését szemlélteti. Igy mutatva jézusra, váltságára.

      A héber vallás szerint nem megoldható, hogy egy állaton mutassák be a megváltó szerepét, mivel ha a bűnöket a bak fejére olvassák, akkor az tiszt@talan lessz. Átvette az ő büneiket.... nem feláldozható.

      Megjegyzem, ebben a vallásban, a kecskét kivitték városon kivülre. Az a személy aki kivitte, maga is tisztátalan lett egy időre. Városon kivül olyan személynek adták át aki nem zsidó ( nyilván megfizették.) Ez a szem÷ly fogta a bakot elvitte egy magas helyre, majd úgy hajtotta, hogy az szakadékba essen.
      A lényeg, a bak nehogy valami mód visszatérve, vissza vigye azeltávolitott bűnt.

      Tehát két áldozatra alkalmas bak, ami sorsvetés által egyik áldozat, a bű ök elfedezésére, a másik, szintén ugyanolyan, a bünök eltávolitását jelképezte.

      Jézus egyszemélyben alkalmas mint két bak korábbi jelentését betölteni.
      1. A bűnöket az Ő válltsága alapján, Isten megbocsájtja.
      2. Mivel magára vette, elvitte.

      Törlés

Kérem a kedves kommentelőket, hogy ne írjatok névtelenül, ha az elején nincs nicknév(névtelenre gördítve), akkor a végére írjátok alá!