Ez nem a saját írásom, hanem megosztom.
Úgy érzem, hogy sok keresztyén körben aktuális.
Sokszor nagyon félünk a világtól, de vajon félünk e a
törvényesedéstől? Egyáltalán a gyülekezetek, keresztények látómezejébe
kerül?
A teljes anyag itt
elolvasható az Apológia Kutatóközpontól.
A törvényeskedés lényege
Amikor egy ember "törvényeskedik", azaz
hitéleti törvényeket, szabályokat mond ki, és akar másokkal
elfogadtatni, akkor a Törvényadó szerepét játssza. Akármilyen
munkahelyi, családi vagy más emberi környezetről van is szó, aki
diktálni akar, annak szüksége van valamire, ami a többi ember
fölé emeli, ami tekintélyt ad neki, amiért rá feltekintenek. Ez
az eszköz az egyházban mint vallási közösségben értelemszerűen
a Szentlélekre vagy a Bibliára való hivatkozás: Isten
tekintélyének kölcsönvétele, vagy inkább ellopása.
Miért tesz valaki ilyesmit? Vagy jót akar,
segíteni akarja a rá bízottakat a hitéletben, a
megszentelődésben, vagy kényszeresen kontrollálni akar másokat.
A kettő közötti határ gyakran elmosódik, de a lényeg mindig
ugyanaz: emberek tudatosan vagy sem, de mások életében át akarják
venni a Szentlélek szerepét, és olyasmibe szólnak bele, ami nem
az ő dolguk.
A törvényeskedő tkp. olyan "Mózes",
akihez nem szólt Isten, csak azt állítja, mert ő úgy hiszi, hogy
szólt.
Istent, az egyetlen igazi, jogos Törvényadót
próbálja utánozni, sőt helyettesíteni – akár tudatában van
ennek, akár nem. Mi különbözteti meg az igazi Mózesektől?
Például az, hogy a törvényeskedő mindig nagyfokú
küldetéstudattal rendelkezik, Mózes ellenben alkalmatlannak és
érdemtelennek érezte magát. A törvényeskedő csak egyéni és
ezért vitatható véleményére, érzéseire, ízlésére és
bibliaértelmezésére tud hivatkozni,
Mózes mellett azonban Isten látványosan, mindenki
számára egyértelműen kiállt. A törvényeskedő nem önmagához
képest és másokért, hanem mindig másokhoz képest jobb, igazabb,
szentlelkesebb, bibliahűbb, akiktől el is határolja magát, Mózes
ellenben képes lett volna Isten ellen vétkező népével együtt
meghalni.
Természetesen a törvényeskedő is ember. Senki
nem akar farizeus lenni, senki sem határozza el magában, hogy
"Nosza, hadd álljak oda Isten helyére, hadd okozzak sebeket a
testvéreimnek, és hadd oltsam ki a Szentlélek munkájának tüzét!"
De éppen ezért fontos szembesülni azokkal az emberi, lelki
folyamatokkal, amelyek lassan olyasmivé tehetnek bennünket, amivé
valójában sosem akartunk válni.
A törvényeskedés tipológiája
A törvényeskedéssel nem csupán tévtanokkal
bebetonozott vallási-lelki környezetben, hanem egészséges
felekezeti hitvallás keretei között is találkozhatunk. Ez azért
van, mert alapvetően mentalitásbeli problémáról van szó. Ez
egyértelműen megjelenik a magatartásban, de a viselkedés mögött
rejlő hozzáállás pontos oka néha nehezen azonosítható. A
törvényeskedés ugyanis mindig a személyiség valamilyen belső
bizonytalanságából fakad. Emiatt törvényeskedik valaki, illetve
emiatt hagyja valaki, hogy sok éven át emberek törvényeskedjenek
fölötte.
Az alábbi három pont a törvényeskedés három
leggyakoribb fajtájának kialakulásáról és lényegéről próbál
vázlatos képet adni. Természetesen egy emberben vagy egy
gyülekezetben mind együtt is előfordulhatnak, általában sok az
átfedés, és az egyik probléma rögzülése magával hozhatja a
másikat.
(a)Toleranciahiány
Van olyan embertípus, aki láthatóan csak a saját
szubjektív véleményét, érzését és ízlését tekinti mérték
adónak. Másoktól elvárja, hogy vele egyetértsenek, vele együtt
érezzenek, őt kövessék, sőt hozzá alkalmazkodjanak. Akinek a
gondolkodásmódja eltér az övétől, azt magában vagy mások
előtt is megbélyegzi. Ha bibliai témákon lovagol (keresztség,
karizmák, egyházszervezet, próféciák stb.), akkor sajátos "igei
meglátásai" miatt hihetetlenül dogmatikussá válik: számára
mindenki más tévelyeg, vagy legalábbis nincs elég magas lelki
szinten. Gyakran olyan témákban hangoztatja a véleményét,
amelyeket Isten és a Biblia az egyén lelkiismeretére bíz. Megítél
dolgokat és embereket anélkül, hogy a Szentírás(ból)
definiálná, milyen is a "jó keresztényhez" illő, az
"Istentől való" és a "nem Istentől való", a
"lelki" és a "testies" vagy "más lélektől"
származó ének, muzsika, imaforma, hajhossz, frizura, ruhaszín,
film, könyv, hobby, szakma stb. Ha az ember rákérdez, hogy milyen
alapon kritizál és fedd másokat, elsősorban az érzéseire
hivatkozik, nem a Szentírás konkrét kijelentésére vagy
alapelvére (ha mégis idéz valahonan, az "ige" eredetileg
egészen másról szólt).
Azt hiszi ugyanis, hogy ami neki nem tetszik, az a
Szentléleknek sem tetszik, és őbenne ezért támadt fel az
ellenérzés; így ha a másik nem érzi azt, amit ő, akkor
nyilvánvalóan nem lelki ember stb.
Mi áll a jelenség háttérében? Rendszerint az,
hogy az ilyen ember nem tudja magáról, hogy igazából akkor érzi
magát biztonságban, ha körülötte mindenki olyan mint ő, és az
élet minden apró dolgát is úgy értékeli és kezeli mint ő. Nem
tudja elképzelni, hogy együtt lehet élni, közösségben lehet
maradni gondolati, ízlésbeli vagy érzelmi egyformaság nélkül,
esetenként nyíltan vállalva, és el is viselve az egyet nem
értést.
Ha vezető, akkor nem tűr ellenvéleményt: más
csak azért gondolhat mást, mert hiányos a hite, a tudása, a
jelleme stb. Ha a csoport egyszerű tagja, minden vitától megrémül,
mert a helyzetet nem tudja kezelni; ha neki nem adnak igazat, akkor
pedig magában füstölög, vagy végleg távozik.
Merev, konzervatív, normatív hozzáállásának a
funkciója nem más, mint énje védelme. Erre valószínűleg már a
családjában szüksége volt: másnak lenni büntetéssel járt,
vagy éppen, hogy sosem volt biztonságot adó állandóság a
környezetében. Ezért nem szereti a változást maga körül, és
tekinti ellenfélnek a másképp gondolkodót, illetve az újat
hozót. Ezért fél a belső változtástól is: helyesen érzi, hogy
a másokra való megnyílás, mások világának a megismerése
őrajta is változtatna. Ezért inkább a hasonlóan gondolkodók
társaságát keresi, a többiektől pedig távolságot tart vagy
elkülönül tőlük. Ha egy közösség vezetői törvényeskedőkből
áll, akkor a tagokat az egyformaságukról könnyű felismerni: mind
sajátosan és egyformán imádkoznak, fogalmaznak, öltözködnek,
fodrászkodnak, előre tudni, hogy mely írókat nem olvassák, kinek
a zenéjét nem hallgatják, hova nem járnak stb. Mindez persze sok
fokozatban fordul elő: az alig észrevehető szinttől a látványosan
tragikusig.
(b)Receptkeresés
Vannak emberek, akik azt, amit Isten mindenkitől
elvár, lelkesen összekeverik azzal, amit Isten egy bizonyos
embertől elvárt vagy vele tett. Elfelejtik, hogy ami mindenkire
vonatkozik, az le van írva (Biblia), de ezen felül létezik
személyes bánásmód is! Amikor egy bizonyságtételben azt
hallják, hogy Isten valakinek az életében helyre tett valamit,
amit túlzásba vitt (sportolás, gyűjtemény, kávéivás stb.),
vagy valakit egy bizonyos módon megsegített (imameghallgatás,
vezetés, gyógyulás, szolgálatra elhívás stb.), akkor ebben nem
Isten változatos munkálkodására csodálkoznak rá, hanem Isten
általános akaratát, mindenkinek szóló parancsát vélik
felfedezni. Az általánosítást olyan bibliai mondatokkal
igazolják, mint hogy "Isten nem személyválogató" (pedig
ez a mondat egészen másról szól). Mivel sok lelki élményre
találni valamilyen bibliai példát, és Isten szaváról van szó,
a bibliai leírásból előírás, az egyedi esetből modell, minta,
merev szabály lesz.
Végül olyan nevetséges szabályok születnek,
hogy pl. Isten magát a sportolást, a bélyeggyűjtést, a
tévénézést vagy a kávéivást tiltja, és a hívőktól elvárnak
bizonyos tanúságtételeket: a "jó kereszténynek"
vagy"lelki embernek" ugyanis ilyen vagy olyan vezetési
élményben kell részesülnie (lásd X testvért!), meg kell
gyógyulnia (lásd Y testvérnőt!) stb. Aki pedig
nem adja látható jelét annak, hogy követi a receptet, arról úgy
vélik, hogy biztos nincs elég hite, nem biblikus a
gondolkodásmódja, bűn van az életében, démoni befolyás alatt
van, családi átok van rajta stb. Az így megbélyegzett hívők
persze kisebbrendűnek érzik magukat, azt hiszik, bennük van a
hiba.
Ilyenkor lényegében egyéni megtapasztalásokból,
élményekből kreálunk "lelki törvényeket",
elvárásokat, recepteket, sőt dogmákat. Ilyenkor Isten egyik
gyermeke – arról hallva, hogy Isten hogyan foglalkozik a másik
gyermekével – mindenképpen valamilyen viselkedési mintát,
előírást, receptet vagy módszert akar kiolvasni arra vonatkozóan,
hogy hogyan viselkedjen mindenki az Atya világában. Mintha Isten
még nem mondott volna el mindent, amit mindenkinek el akar mondani,
hanem az egyénnek vagy az egész gyülekezetnek azt kellene
figyelnie, hogy a bizonyságtételekből még mi derül ki, azaz még
mi tetszik vagy nem tetszik Istennek azon kívül, ami a Bibliában
már le van írva...
A törvényeskedő magatartás funkciója itt inkább
a bizonytalanságok és a megválaszolatlan kérdések gyors
feldolgozása. Alapja egyszerűen a józanság, az érettség, az
ismeretek és a saját tapasztalatok hiánya. Elsősorban a friss, és
öreg, de éretlen hívőket környékezi meg, illetve az olyan
pragmatikus észjárásúakat, akik mindenben a "technikát"
vagy a "módszert" keresik. Ahol a vezetők így maradnak,
ott lényegében mindig ugyanarról a néhány témáról prédikálnak
vagy tesznek bizonyságot (elkülönülés a világtól,
misszió,Gyógyulás stb.). Ilyesmire azonban csak addig van
szükségünk, amíg az Istennel való kapcsolatunk nem elég
személyes és gazdag. Azért keressük elsősorban az "instant"
recepteket, amelyek a megtérés után beköszöntő új világban
segítik a túlélést, mert olyanok vagyunk, mint az új kollégák
az új munkahelyen. Ez az állapot egy ideig természetesnek
tekinthető, de mindenkinek túl kell rajta jutnia, fel kell nőnie!
(c)Önigazolás
A törvényeskedés harmadik, leggyakoribb fajtája
mögött a megigazulástan és a megszentelődéstan összekeverése
áll. Emlékeztetőül: a megigazulás az Isten előtti helyzet
megváltozása, a Krisztusba vetett hit alapján; a megszentelődés
Isten átformáló munkája és az annak való engedelmesség, az
újjászületés alapján, egy életen át. (Vagy másképpen
megfogalmazva: Isten örökbe fogadott, de mint gyermekét nevel is.)
A törvényeskedés gyökere ebben az esetben az,
hogy a hívő még nem tudja, vagy elfelejtette, hogy egyedül
Krisztus az, aki igazolja őt Isten előtt, és akiért Isten
elfogadja és szereti. Ehelyett azt tanítják neki,vagy például
vétkektől terhelve ő maga érzi úgy, hogy neki kell elfogadhatóvá
tenni magát Isten, mások és önmaga előtt is. Ha egy
törvényeskedő közösségbe jár, ennek a módját megtanítják
neki: az instant megoldás az, hogy ha "győzelmes keresztény",
"lelki ember" stb. akar lenni, akkor mit ne csináljon (ne
egyen húst, ne igyon sört, ne nézzen tévét, ne táncoljon stb.),
illetve hogy miből csináljon többet (bibliaolvasás, ima,
gyülekezetbe járás, prédikálás stb.). Ha nincs, aki ilyesmit
tanítson neki, akkor ő maga talál ki magának dolgokat, de érdekes
módon rendszerint ugyanoda lyukad ki: mit nem kellene csinálni,
miből kellene többet csinálnia, hogyan kellene helyesen
megkeresztelve lennie, úrvacsoráznia, melyik karizmát kellene
megkapnia stb.
Félreértés ne essék: az embernek esetenként
tényleg abba kell hagynia azt, ami egyértelműen akadályozza a
lelki fejlődésben, és vannak dolgok, amelyek a hitélet
természetes, szerves részét képezik (rendszeres bibliaolvasás,
imádság, közösségi élet). Baj akkor van, amikor emberek más
emberek számára meg akarják szabni a bibliaolvasás, az ima és a
közösségi alkalmak "szükséges" mennyiségét, illetve
amikor olyasmibe szólnak bele, amihez semmi közük, mert Isten nem
szabályozza (egyéni lelkiismereti döntések a pályaválasztástól
a párválasztáson át az étkezési szokásokig). Baj akkor van,
amikor a hívő azt hiszi: a dolog rajta és az erőfeszítésein
múlik, tehát ha valamit nem tesz, és mást megtesz, akkor ő már
elfogadható és szerethető,akkor végre Isten is, mások is el
kell, hogy fogadják.
Iszonyú teher tud lenni, ha mások elvárásainak
nem tudunk megfelelni, főleg ha saját magunkban csalódtunk, és mi
magunk sem tartjuk magunkat elfogadhatóknak. Ilyenkor hajlunk arra,
hogy úgy csináljunk, mintha mindent megtettünk volna, és minden
rendben lenne, pedig belül tudjuk, hogy nem tudunk megfelelni sem
önmagunknak, sem a vezetőknek, sem "Istennek"
(pontosabban torz istenképünknek). Ilyenkor az ember belül
legszívesebben üvöltene a fájdalomtól, de ezt nem mutathatja ki,
mert mutatnia kell a képet: ő jó keresztény, lelki ember,
bővölködő hívő stb. És enélkül a tövényeskedő közösségben
tényleg nem fogadják el!
Ha az önigazolásnak ez a belső, illetve külső
kényszere válik a hitélet motorjává, az egy ponton túl gyilkol:
sokan fordultak már önmaguk ellen, mert nem tudtak kínzóik ellen
fordulni, vagy egyszerűen otthagyni őket. Miért jut idáig valaki?
Mert önmagát nem tudja elfogadni, illetve mert még nem élte át,
hogy Isten tökéletesen elfogadja, amióta Krisztus kegyelmében
bízik. Valószínűleg már a családjában is ez volt a helyzet:
aki otthon sem tudott soha megfelelni, ezt Istenre is kivetíti, és
egy időre bele lehet vinni a törvényeskedésbe. Ha őszinte, egy
ponton túl a törvényeskedő közösségből végleg eltűnik, és
mindenki – még ő is– azt hiszi, hogy Istennek fordított hátat.
Pedig csak egy torz istenképből lett elege, méghozzá joggal!
Akiken az önigazult mentalitás eluralkodik, azok a
saját különlegességeiket egy idő után a közösségvál lalás
feltételévé teszik: aki ezt vagy azt nem így vagy úgy csinálja,
illetve hiszi, mint ők, azok nem lehetnek "igazi"
testvérek, azokkal nem imádkoznak, nem szolgálnak együtt.
Kialakul az elittudat: a "legjobb", sőt idővel és
dogmatikai befagyasztással az "egyedül üdvözítő"
gyülekezet… A sok szabály, az elvárt teljesítmény vagy
szellemi élmény azonban állandó megfelelési kényszerben tartja
a hívőket, minél keményebb csapatról van szó, annál inkább.
Ennek egyenes következménye azonban, hogy azt hiszik: ha eleget
tesznek vezetőik elvárásainak, Istennek is eleget tettek, de ha ez
nem sikerül, akkor a vezetőik joggal verhetik őket, sőt Isten is
joggal veti el őket.
Az is áldozat, aki törvényeskedik, és az is,
akivel törvényeskednek. De mindnyájukat ugyanaz a jó hír várja,
a bibliai megigazulástan (1Kor 1:30-31, Ef 2:1-10, Tit 3:4-5), és
Jézus hívó szava (Mt 11:28-30)!
A gyógyulás útja
A törvényeskedés a hitélet betegsége, bűnös
torzulása. Orvoshoz azonban csak az megy, meggyógyulni csak az fog,
aki tudja magáról, hogy beteg. Be kell látnunk, hogy:
- szenvedést okozunk (ui. másokat a saját
képünkre és hasonlatosságunkra akarunk formálni),
- mi magunk is szenvedünk (ui. előbb-utóbb
mindenki menekül előlünk),
- szembe kell néznünk vele, hogy valójában
mennyire érezzük Isten elfogadását (ui. annyira tudunk másokat
is elfogadni),
- észre kell vennünk, hogy Isten közösséget
vállal azokkal is, akikkel mi szubjektív okokból nem (de kik
vagyunk mi, hogy így tegyünk?),
- tehát lényegében meg kell alázkodnunk (nem
kell megvárnunk, hogy Isten alázzon meg).
A törvényeskedőnek és a mások törvényeskedéstől
szenvedőnek végső soron mindig három dologra van szüksége:
egészséges bibliai tanításra (ebben segíthetünk), egészséges
emberi és testvéri kapcsolatokra (ezért is sokat tehetünk), és
az Istennel való kapcsolat mélyülésére, megújulására (ezért
hittel imádkozhatunk). Törvényeskedő testvérünket, vagy saját
magunkat egyfajta felfedező túrára kell meghívnunk.
Akinek az esetében a toleranciahiányról van szó,
annak az emberekhez való általános hozzáállásával van a baja.
Számára a Biblia fontos üzenete, hogy Isten sok témában szabadon
hagyta a lelkiismeretünket, és tiszteletben tartja az
egyéniségünket. Ami az emberekkel való kapcsolatát illeti: meg
kell nyílnia mások
másságára, meg kell tanulnia másokat önmagánál
is többre becsülni, és másokat szeretettel elviselni. Az Istennel
való kapcsolatot illetően pedig meg kell látnia, hogy különbség
lehet a saját véleménye és érzései, illetve a Szentlélek
véleménye és érzései között (lásd Biblia!).
Akinek az esetében éretlenségből fakadó
receptkeresésről van szó, annak egyszerűen növekednie, érnie
kell. Számára döntő felfedezés lehet meglátni Isten
személyreszabott pedagógiáját a Biblia szereplőinek az életében.
Ami mások életének a tanulságait illeti, azok lehetnek bátorítók
vagy intő hatásúak, de nem feltétlenül érvényesek mindenkire
vagy őrá; ami mindenkire érvényes, az már meg van írva (lásd
Biblia!). Istennel kapcsolatban azt kell felfedeznie, hogy az Isten
nem valamiféle kezelhető, kiszámítható, kiismerhető"rendszer",
hanem egy személyesen megismerendő Valaki. Ráadásul saját,
örömteli élményként is meg kell tapasztalnia, hogy Isten személy
szerint ővele hogyan bánik (másként mint mással, mert más, mint
mások).
Akinek az esetében az önigazolás kényszeréről
van szó, annak a Biblia egyik legfontosabb üzenetét kell
tanulmányoznia: meglátni a megigazulás és a megszentelődés
közötti különbséget, és felfogni Isten megtartó kegyelmének
és hatalmának örömhírét. Ami az Istennel való kapcsolatát
illeti, Isten kegyelmében, elfogadó, szerető ölelésében kell
megnyugodnia. Ez aztán az emberekkel való kapcsolatát is meg fogja
változtatni.
Végül megjegyzendő, hogy a törvényeskedés egy
témakörbe tartozik a nyáj fölötti uralkodással, a
kiskorúsítással és a kiskorúságban való megmaradással.
Ezekről egy másik cikkben lehet olvasni.
(c) Apológia Kutatóközpont
Nagyon jó ,és fontos Tanulmány!
VálaszTörlésKöszönöm,hogy Megosztottad, NaZo!
Számomra az egyik kulcsmondat: >>" Akinek az esetében az önigazolás kényszeréről van szó, annak a Biblia egyik legfontosabb üzenetét kell tanulmányoznia: meglátni a megigazulás és a megszentelődés közötti különbséget, és felfogni Isten megtartó kegyelmének és hatalmának örömhírét.
Ami az Istennel való kapcsolatát illeti, Isten kegyelmében, elfogadó, szerető ölelésében kell megnyugodnia. Ez aztán az emberekkel való kapcsolatát is meg fogja változtatni. "<<
Nagyon jó cikk.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés