A vezeklés szó hallatán legtöbbször az önkorbácsoló, mindenféle önkínzást alkalmazó bigott vallásos ember juthat az eszünkbe, akinek nem sok kapcsolódása van a világ felé, hanem attól elvonultan, azt megvetően önsanyargatóan él. Igen volt ilyen is, de nem csak ezt veti fel a kérdés (mert szerintem messze nem erről van szó). Hanem, van józanabb perspektívája a vezeklésnek, mint keresztényi gyakorlatnak?
Ez attól függ, hogy miként közelítünk a témához.
Protestánsként? Katolikusként? Bibliailag? Népi vallásos hiedelem szintjén? A
válasz erre a kérdésre is ennek megfelelő, mármint figyelembe kell venni, hogy
milyen háttérből indul a kérdés és milyen a válaszoló vallási háttere és a
motivációja.
Protestánsként szinte biztos a teljes elutasítás. A szó hallatán is, ha csak nem elítélendő módon beszél róla valaki, már rögtön "lehúzásra kerül a redőny". Egy vérbeli protestáns hallani sem akar róla. Dogmatörténetileg szemlélve nagyon világos a bejárt út. Az elutasítás a katolikus egyház
kegyelemtanának az elutasítása miatt van, amelyben az üdvösség eléréséhez a hit mellett a
jó cselekedeteknek, a szentségeknek és a kirótt penitenciáknak is szerepe van.
A protestáns felfogás, egyedül kegyelemből elv, gyakorlatilag nem enged tovább
látni és sokszor szélesebb spektrumba is átgondolni a kérdést. Természetesen, ez
elméleti, és teológia síkon is igaz, de vannak ennek gyakorlati következményei
is, és nem mindig pozitívan, de ne rohanjunk előre!
Katolikusként közelítve a témához(ez nehéz lesz, mert nem az vagyok), szerintem meg kell
különböztetni az egyház hivatalos tanítását a vezekeléssel kapcsolatban és a
népi katolikus vallásos felfogást, melyek nem mindig fedik egymást. Természetesen
katolikus oldalról nem tudom alaposan kifejteni, mivel én magam nem vagyok katolikus,
nemhogy képzett ezen a vonalon. Egyszerűen megközelítve, ahogy megértettem, a katolikus teológia
szerint, a bűnbánat és a jóvátétel kapcsolódik egymáshoz. Az ember vezekelése
kapcsolódás Krisztus szenvedéseihez, amelyben kéri Isten irgalmát. A
vezeklésnek a katolikus felfogás szerint van egy irányultsága is, mely az ideig
tartó büntetés elengedését eredményezheti.
Népi vallásos felfogás szerint a pap által kirót penitencia elégséges formában ellensúlyozza a bűnöket, melyeket az ember elkövet. Ezért
lehetséges az az általános felfogás, és az egyház tanításához képest is torzult
felfogás, hogy „ a nyugodtan” elkövetett mindennapi bűnök úgy is megvannak
bocsájtva, ha a katolikus személy él az egyházának a szentségeivel és a gyónás
alkalmával kirótt penitenciát komolyan veszi. Mert ez úgy sem olyan nagy, néhány miatyánk, üdvözlégymária, és kész. Természetesen ez egy mindenképpen torz
felfogás(szerintem a katolikus teológia szerint is), mely nem a bűnbánatra teszi a hangsúlyt, hanem a vétkezhetőség
lehetőségével kecsegtet. Egy valamivel nem számol, de azzal nagyon nem, hogy
Isten a szívek vizsgálója és elsősorban a szív állapotát nézi, és nem
téveszthető meg kegyes formalitásokkal és álkegyes vallásos gyakorlatokkal.
Bibliailag vizsgálva a vezeklést, elsősorban Krisztus
vonatkozásában jön elő, mégpedig az elégtétel(satisfactio) oldaláról. A tökéletes
elégtételt Krisztus cselekedte meg, ahogy a Szentírásban van:
Isten ugyanis Krisztusban
kiengesztelődött a világgal, nem tartja számon vétkeinket, … Ő azt, aki
bűnt nem ismert, „bűnné” tette értünk, hogy benne „Isten igazságossága” legyünk. 2Kor.5,19.20.
Az ember vonatkozásában, a
Szentírásban találkozunk azzal a páli gondolattal, hogy ami hiányzik, hátravan
Krisztus szenvedéseiből, azt Pál kiegészíti a testében: Kol.1,24 Természetesen
e szakasz értelmezése felvet bizonyos kérdéseket, de semmiképpen nem
kérdőjelezheti meg Krisztus megváltásának az elégségességét.
Protestáns oldalról is létezhet
torzulás akkor, amikor nagy vehemenciával támadva van minden emberi jó
cselekedet, akár a jóvátétel, akár a vezeklés gondolatához kapcsolva is. Ez a torzulás gyakorlatilag hasonló következtetésekhez vezethet, mint a vallásoskodó, álkegyes népi katolikus oldalról. Valami
ilyesmit mondva: Krisztus áldozata tökéletes ezért nekem nem is szükséges bármit is tenni, úgy is felesleges. Ha vétkezek, hát csak megvallom és
kész, ha megint, megint, megint, …. , és kész. Ez ugyanoda vezet, a bűnt félvállról
való veszi, és semmilyen gyakorlati, látható következmény nincs a bűnbánatnak.
Nézzünk egy biblia példát,
amely ennek ellentmond: Lukács evangéliuma 19. rész:
- 1
- Jerikóba érkezett, és végigment a városon.
- 2
- És volt ott egy Zákeus nevű ember, egy gazdag fővámszedő,
- 3
- aki igyekezett Jézust látni, hogy ki ő, de a sokaságtól nem láthatta, mivelhogy alacsony termetű volt.
- 4
- Ezért előrefutott, és felmászott egy eperfügefára, hogy onnan lássa, mert arra vitt az útja.
- 5
- Amikor Jézus arra a helyre jutott, feltekintett, észrevette, és azt mondta neki: Zákeus, hamar szállj le, mert ma nekem a te házadnál kell megszállnom.
- 6
- Erre sietve leszállt, és örömmel fogadta.
- 7
- Akik ezt látták, mindnyájan zúgolódtak, és azt mondták, hogy bűnös emberhez ment be szállásra.
- 8
- Zákeus pedig előállt, és azt mondta az Úrnak: Uram, íme, vagyonom felét a szegényeknek adom, és ha valakit valamivel megcsaltam, annak négyszer annyit adok helyette.
- 9
- Erre Jézus azt mondta neki: Ma lett üdvössége ennek a háznak, mivelhogy ő is Ábrahám fia.
- 10
- Mert azért jött az Emberfia, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett.
(http://online-biblia.ro)
Természetesen lehetséges az a helyzet, hogy valamit már
képtelenség jóvátenni. Sok ilyen lehet. Mégis, Krisztus követése áldozat vállalással jár, ha nem is pont ugyanúgy, pont azok felé, ugyanott, mint ahol akik felé elrontotta az ember, de Isten kijelölhet egy utat, melyben fellelhetőek azok a jegyek, stációk, amelyek emlékeztetik az embert, itt és itt rontottad el, most van a lehetőséged kijavítani a hibákat. Pál, Saulként üldözte a Krisztus
követőket, de megtérése után maga is vállalta azt a sorsot, hogy üldözötté
vált, sőt, talán azon felül vállalta ezt az utat, mint ami emberileg elvárható
lett volna. A vezeklés, mint vallásoskodó kegyeskedés, amely végső soron ki
akar bújni a felelősség alól, ez helytelen. Helytelen teológiailag is akkor,
amikor az ember nem képes hinni a megváltásban, mert oly annyira ragaszkodik a
saját teljesítményéhez. Ugyanakkor mindenképpen igaz az a megközelítés, hogy a
vezeklésben (jó értelemben), ha protestánsként idegen ez a kifejezés, akkor
legyen olyan áldozni kész odaszánásban, összekapcsolódunk Krisztus szenvedésével,
vállalva az Ö követését és annak minden következményét.
Szerintem ebben a kérdésben a leglényegesebb pont a szív állapota. Miért akarom helyrehozni a bűneim által okozott kárt? Azért, mert az egyház ezt penitenciaként előírja? Azért, mert a vallásom ezt kívánja? Vagy azért, mert szívből egyetértek azzal, hogy az általam okozott kárt helyre kell hozni. A bűn kezelése többlépcsős folyamat: a felismeréssel, bűntudattal, bűnbánattal, a bűnös dolog elhagyásával, és ha lehetséges, a helyreállítással is foglalkoznia kell. Sajnálatos, hogy a protestánsok utóbbitól visszariadnak ("ez biztos valami katolikus izé..."), holott igenis van bibliai alapja.
VálaszTörlés